22 mei 2016

Zorg om Zorg

Onlangs bereikte ons het bericht, dat alle gemeenten bij elkaar ruim 300 miljoen euro overhielden op hun budget voor Wmo-taken. Het is schrijnend als ouderen worden gekort op hun huishoudelijke hulp en dat dan geld bestemd voor zorgkosten wordt besteed aan geheel andere zaken, of ongebruikt in reserves verdwijnt. Daarom heeft raadslid Ruud den Haak hierover vragen gesteld aan het college.

Molenwaard blijkt niet af te wijken van het landelijk beeld. Recent stond in Het Kontakt, dat het overschot bij de gemeente Molenwaard 1,1 miljoen euro bedraagt. Samen met beoogd fusiepartner Giessenlanden is het overschot zelfs 2 miljoen euro.

De fractie van de PvdA is van mening, dat geld bedoeld voor zorg ook aan zorg moet worden besteed. Wij zullen de komende periode kritisch kijken naar de oorzaken van de overschotten. We willen echt een stevige analyse van het college en van hen horen hoe dit kan. Een van de zaken die wij als fractie belangrijk vinden is de toegankelijkheid van de zorg. De nu soms forse eigen bijdragen die worden gevraagd zouden wat onze fractie betreft best wat lager kunnen. De komende periode zullen we ons inzetten om de zorg te verbeteren!