13 mei 2015

PvdA-Molenwaard blij dat overal in Molenwaard urnenvoorzieningen komen!

De fractie van de PvdA zag dinsdag tijdens de gemeenteraadsvergadering een lang gekoesterde wens in vervulling gaan, namelijk een voorziening voor het bovengronds plaatsen van urnen op korte termijn op alle begraafplaatsen in Molenwaard. Wethouder Kees Boender zegde op verzoek van de PvdA-fractie toe dat in het beheersplan de bedoelde voorzieningen worden opgenomen voor de begraafplaatsen in voormalig Graafstroom. Daarmee moet net als bij ‘begraven nabij’ ook “urnenplaatsing  nabij” op korte termijn gerealiseerd worden.

Op vijf begraafplaatsen in Molenwaard (kernen in voormalig Liesveld en Nieuw-Lekkerland) zijn al voorzieningen voor het bovengronds plaatsen van urnen, alleen in de dorpen van voormalig Graafstroom zijn deze er nog niet. Dit tot onvrede van fractievoorzitter Johan de Kruijk. “De PvdA-fractie vindt dat keuzevrijheid voor iedereen om begraven of gecremeerd te worden mogelijk moet zijn. Het moet daarbij niet uitmaken of je nu in Nieuw-Lekkerland of Bleskensgraaf woont.”

Met iedereen in Molenwaard ziet ook de PvdA dat inwoners van de gemeente, ongeacht hun geloofsovertuiging, in z’n algemeenheid met respect voor elkaar willen samenleven. Uit de internet-enquete en bewonersavond bleek daarnaast breed draagvlak voor het plaatsen van urnenvoorzieningen op alle begraafplaatsen in Molenwaard. Ook draagt een urnenvoorziening bij aan het oplossen van het dreigende capaciteitstekort. Om dit raadsbesluit uit te werken zal een raadsgroep worden geformeerd die na gaat denken hoe deze urnenvoorzieninen eruit gaan zien. Uiteindelijk moet dit alles een plek krijgen in het op te stellen beheersplan van de begraafplaatsen.