Door Ruud den Haak op 20 oktober 2014

PvdA Molenwaard wil verenigingen ontzien bij bezuinigingen

Rapport PvdA Molenwaard – Verenigingen verdienen onze steun!

Verenigingen staat het water aan de lippen! Zoveel is ons wel duidelijk geworden de afgelopen weken; zie ons onderzoek. Verenigingen zijn het sociale bindmiddel van onze kernen en stad en verdienen daarom onze steun. Ze zijn veel meer dan gewoon een sportclub. Ze zijn de plek  waar onze inwoners samen komen, samen sporten en samen leven. Ze pakken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en spelen daarmee een onmisbare rol in onze samenleving. Een rol die met de overkomende zorgtaken naar gemeenten alleen nog maar belangrijker gaat worden. Want we willen toch dat onze inwoners sporten en bewegen om fit en gezond te blijven. En dat onze jeugd in een veilige omgeving opgroeit, waarbij sporten een belangrijke bijdrage levert aan de talentontwikkeling van jongeren.

Maar los van dit alles verdienen ook al die vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor alle verenigingen onze steun. Vrijwilligers die het in hun spaarzame vrije tijd mogelijk maken dat onze inwoners hun hobby kunnen uitoefenen, van jong tot oud. Vrijwilligers die steeds spaarzamer worden en op wiens bordje steeds meer taken komen. Vrijwilligers die het voorbeeld zijn van waar we als gemeente Molenwaard voor staan. Een actieve gemeente waar inwoners zelf het heft in handen nemen, zelf verantwoordelijk nemen voor hun eigen leven en leefomgeving, zelf de handschoen oppakken waar de overheid zich terugtrekt. Al deze vrijwilligers zijn HET voorbeeld van de participatiesamenleving die we met zijn allen zeggen voor te staan.

Daarom zal onze fractie bij de begrotingsbehandeling een voorstel indienen om deze huurverhoging voor ons verenigingsleven terug te draaien. Voor ons is duidelijk geworden dat het verenigingsleven dit nu niet kan dragen. We hopen dat de andere fracties ons hierin zullen steunen en dat we daarmee gezamenlijk een belangrijk signaal afgeven aan al die vrijwilligers die onze mooie gemeente rijk is. Wij staan achter u!

Ruud den Haak

Mijn naam is Ruud den Haak en ben geboren en getogen in Streefkerk. Ik ben 27 jaar en werk bij de gemeente Rotterdam. Hier werk ik als politiek adviseur van een van de wethouders. In mijn vrije tijd voetbal ik bij VV Streefkerk, mag ik graag hardlopen en probeer ik veel van de wereld te zien. Sinds

Meer over Ruud den Haak