3 juli 2014

PvdA-beschouwingen 2014/2015

Het lijkt erop dat de economische crisis na 6 jaar op zijn retour is. De naweeën ondervinden we echter nog steeds. De moeilijke marktomstandigheden op m.n. het gebied van de woningbouw en de afboekingen met € 1,2 miljoen op onze grondposities en verkoop onroerend goed zijn hier voorbeelden van. Ook landelijk zijn er zorgen met 650.000 werkelozen. Op financieel gebied werkt de kaasschaaf niet meer. De schuld van Molenwaard van meer dan € 70 miljoen baart ons zorgen. We zullen keuzes moeten maken om de meerjaren begroting van 2015-2018 sluitend te krijgen en om een financieel gezond en toekomstbestendig Molenwaard te houden. In Molenwaard zorgen we voor elkaar en wie het niet alleen redt, kan ondersteuning verwachten van de mensen uit zijn omgeving en de gemeente. We moeten weer meer samen gaan doen. Daarbij moet de Samenredzaamheid verder uitgebouwd worden. Er is echter nog veel werk te doen.  De komende jaren krijgt Molenwaard er namelijk een geweldige zorg bij: de hulp bij het huishouden, persoonlijke verzorging, ouderen en mensen met een beperking, die geen plaats in een verzorgingstehuis meer krijgen. De gemeente krijgt er ook forse taken op het gebied van jeugdzorg en werkgelegenheid bij. Al die taken gaan vooraf al gepaard met een bezuiniging, omdat we minder geld krijgen van de Rijksoverheid. Iedereen gaat dat merken. Het gaat wat betreft de inrichting van de zorg wel de goede kant uit met wijkzorgteams, waarbij  de regie volgens de PvdA zoveel mogelijk bij de individuele zorgvrager en gezinnen moet blijven. Deze extra taken voor de gemeente geeft de gemeenteraad een speciale verantwoordelijkheid t.a.v. het solidariteitsbeginsel en het bestrijden van de armoede in Molenwaard. We leven in één van de welvarendste landen ter wereld, maar wel met 1,2 miljoen mensen, waarvan ca.300.000 kinderen, zich onder het bijstandsniveau bevinden. Zo zijn er in Molenwaard nog ruim 40 gezinnen, die voedsel betrekken van de voedselbank.  We moeten onze welvaart eerlijk delen en een vangnet regelen, zodat we zorg kunnen bieden aan mensen, die dat écht nodig hebben. En voorkomen is beter dan genezen. Molenwaard moet haar energie i.p.v. curatief, meer preventief gaan richten. Woningcorporaties moeten zich bezig houden met het bouwen van goedkope huurwoningen en hun bijdrage leveren aan de leefbaarheid van onze dorpen. Duurzaam en  energieneutraal bouwen vinden wij belangrijk. De PvdA wil geen onnodige bureaucratie en meer snelle en goedkope afwikkeling bij vergunningverlening voor nieuwbouw. Sportverenigingen,  groenvoorzieningen en voorzieningen voor de jeugd verdienen onze steun. We weten dat we onze uitgaven moeten ombuigen, maar we moeten voorkomen dat er kaalslag ontstaat en de leefbaarheid tot een onacceptabel niveau daalt.  Verenigingen mogen niet omvallen, er zal een acceptabele opvang voor de jeugd moeten blijven en onze dorpen mogen niet verpapuperen. De ambtelijke organisatie heeft de afgelopen jaren bezuinigd en gaat de komende jaren respectievelijk € 750.000 en € 550.000  bezuinigen. Dat is bijna 10 % op de totale loonkosten. De reorgornisaties, de samenvoeging in dewerkorganisatie De Waard, de herindeling, de bezuinigingsrondes, de gewijzigde werkconcepten en dienstverleningsconcepten, de drukte in de regio en weer een mogelijk bestuurlijke samenwerking of fusie vragen veel van de werkorganisatie. De PvdA pleit voor een ambtelijke organisatie, die qua formatieomvang en deskundigheid de nieuwe taken in kwalitatieve en kwantitatieve zin in de toekomst aankan. Krimp is voor de leefbaarheid in Molenwaard een grote bedreiging. De PvdA vindt dat krimp met kracht voorkomen moet worden. Het lostrekken van woningbouwprojecten, het flexibel inzetten van bestemmingen en het aantrekken van ondernemers zorgen voor meer werkgelegenheid en aanwas op de scholen in Molenwaard. Met name het zorgdragen dat op z’n minst één school in iedere kern kan blijven en het in stand houden van de keuzemogelijkheid voor bijzonder en openbaar onderwijs zijn voor de PvdA van levensbelang voor onze kernen. Met name door het rapport van de commissie Schutte  moeten we mogelijk een nieuwe positie kiezen, omdat in de regio-gemeenten heftig gediscussieerd wordt over opschaling. Een groot deel van onze begroting wordt al overgemaakt naar de regio en de gemeenschappelijke regelingen. We worden herhaaldelijk opgeschrikt door tekorten en onvoldoende control op enkele gemeenschappelijke regelingen. Nu staan we voor het besluit om weer een g.r. op te starten voor de jeugdzorg. De € 6,4 miljoen voor de jeugd, die Molenwaard hiervoor van de rijksoverheid doorgeschoven krijgt, wordt voornamelijk alleen curatief ingezet.  Daarvan kan slechts € 30.000  door Molenwaard zelf aan preventie worden besteed. Dit vinden wij te weinig voor eigen beleid van Molenwaard. Het zou hierbij niet alleen over de centen moeten gaan, maar meer over de vraag of er kwalitatief goede zorg wordt verleend. Tenslotte vindt de PvdA dat sportvernenigingen met veel jeugd, voorzieningen voor de jongsten en voorzieningen voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, in de bezuinigingen van de gemeente moeten worden ontzien.